قالب وبلاگ قالب وبلاگ
من ِ موفق

من ِ موفق
 
شیوه های موفقیت - ادبیات و هنر
تماس با مدیر

انسان موفق، همیشه شایسته پیروزی است
 
نوشته شده در تاريخ دوشنبه سی ام خرداد 1390 توسط منصور

 

جان ام. برايسون

 

جان ام. برايسون استاد برنامه‌ريزي و امور عمومي در دانشگاه مينه‌سوتا و مدير «مركز تكنولوژي اطلاعات و پشتيباني تصميم گروهي» در اين دانشگاه است. برايسون از سال 1983 تا 1989، معاون مركز پژوهشهاي مديريت استراتژيك اين دانشگاه نيز بوده است. او در سالهاي1986 و87، استاد مهمان مدرسه بازرگاني لندن، در سال تحصيلي 94-1993، استاد مهمان بخش علوم مديريت دانشگاه استراس‌ليد، مدرسه برنامه‌ريزي دانشگاه آكسفورد بروكس، و كالج نوفيلد دانشگاه آكسفورد بوده است.
او درجه كارشناسي خود را در رشته اقتصاد در سال 1969 از دانشگاه كورنل و سه درجه دانشگاهي ديگر خود را شامل كارشناسي ارشد در رشته خط‌مشي و اداره امور عمومي در سال 1974، كارشناسي ارشد در رشته برنامه‌ريزي شهري و منطقه‌اي در سال 1974، و دكترا در رشته برنامه‌ريزي شهري و منطقه‌اي در سال 1978 از دانشگاه ويسكونسين، ماديسون دريافت كرد.
جان ام. برايسون تاكنون جوايز زيادي را به خاطر آثارش دريافت كرده است كه از جمله آنها مي‌توان به دريافت جايزه جنرال الكتريك در سال 1978 به خاطر پژوهش برجسته در برنامه‌ريزي استراتژيك از آكادمي مديريت، و جوايزي براي بهترين مقاله‌ها در ژورنال انجمن برنامه‌ريزي امريكا و ژورنال پژوهش و آموزش برنامه‌ريزي اشاره كرد. او علاوه بر تاليف كتاب مشهور برنامه‌ريزي استراتژيك براي سازمانهاي عمومي و غيرانتفاعي يكي از مؤلفين كتاب رهبري براي مصالح عمومي بوده كه جايزه تري مك آدام را به عنوان كار برجسته در پيشرفت بخش غيرانتفاعي دريافت كرده و به عنوان بهترين كتاب سال 93-1992 توسط آكادمي مديريت برگزيده شده است.

 

تعريف برنامه ریزی

برنامه ريزي عبارتست از فرايندي داراي مراحل مشخص و بهم پيوسته براي توليد يك خروجي منسجم در قالب سيستمي هماهنگ از تصميمات. برنامه ریزی فكر كردن راجع به آينده يا كنترل آن نيست بلكه فرايندي است كه مي‌تواند در انجام اين امور مورد استفاده قرار گيرد. برنامه ريزي، تصميم‌گيري در شكل معمول آن نيست بلكه از طريق فرايند برنامه ريزي، مجموعه‌اي از تصميمات هماهنگ اتخاذ مي‌شود. برنامه ریزی مي‌تواند براي زمان حال يا آينده انجام شود.
بر طبق اين تعريف، تصميم‌گيري‌هاي مقطعي و ناپيوسته و اتخاذ سياستها براي پيشبرد سازمان در زمان حال يا آينده برنامه ريزي نيستند. برنامه ريزي متكي بر انتخاب و مرتبط ساختن حقايق است. حقايق مفاهيم واقعي، قابل آزمون و اندازه‌گيري هستند. ديدگاهها، عقايد، احساسات و ارزشها به عنوان حقايقي تلقي مي‌شوند كه فرايند برنامه ریزی بر اساس آنها سازمان داده مي‌شود. همانطور كه اشاره شد برنامه ريزي صرفاً يك فرايند تصميم‌گيري نيست بلكه فرايندي شامل روشن ساختن و تعريف حقايق و تشخيص تفاوت بين آنهاست يا به عبارتي گونه‌اي فرايند ارزيابي است كه در پايان آن، در انتخاب حقايق ارزيابي شده تصميم‌گيري مي‌شود.
برنامه بياني روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصميمات است. برنامه خروجي فرايند برنامه ريزي است اما برنامه ريزي يك فرايند پيوسته است كه بيش از اتخاذ هر تصميمي آغاز شده و پس از اجراي آن تصميم ادامه مي‌يابد. برنامه‌ها تهيه شده و اجرا مي‌گردند.


ويژگي‌هاي برنامه ریزی

برنامه ريزي يك فرايند ذهني آگاهانه با خصوصيات زير است:

 لطفا متن کامل را در ادامه مطلب مطالعه نمائید.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه هفتم اردیبهشت 1389 توسط منصور
 

 

  علي دل قوي


امروزه بنگاههاي اقتصادي كشور درفرايند جهاني شدن وپيوستن به منظومه تجارت جهاني كه پيوستني كه چندان نيز ازروي اختيار نيست با چالشهاي بيشماري مواجه هستند . حضور دربازارهاي جهاني وحتي باقي ماندن دربازارهاي داخلي مستلزم رقابت با رقباي قدرتمند است و با توجه به گسترش وپيچيدگي اهداف ، فرايندها وساختار سازماني درصحنه رقابت ، سازمانهايي مي توانند به بقاي خود ادامه دهند كه نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتريان وذينفعان پاسخگو باشند، همچنين به سود آوري وثروت آفريني بعنوان شاخصهاي كليدي وبرترسازماني توجه كنند.
مدلهاي تعالي سازماني يا سرآمدي كسب وكار بعنوان ابزار قوي براي سنجش ميزان استقرار درسازمانهاي مختلف به كار گرفته مي شوند . با بكارگيري اين مدلها سازمانها مي تواند از يك سو ميزان موفقيت خود را دراجراي برنامه هاي بهبود در مقاطع مختلف زماني ارزيابي قراردهند وازسوي ديگر عملكرد خود را با ساير سازمانها به ويژه بهترين آنها مقايسه كنند .
مدلهاي سرآمدي کسب وکار پاسخي است به اين سوال كه سازمان برتر چگونه سازماني است ؟ چه اهدافي ومفاهيمي را دنبال مي كند وچه معيارهايي بر رقباي آنها حاكم هستند .
امروز اكثر كشورهاي دنيا با تكيه براين مدلها جوايزي را درسطح ملي ومنطقه اي ايجاد كرده اند كه محرك سازمانها وكسب وكار در تعالي ،رشد وثروت آفريني است . مدلهاي تعالي با محور قراردادن كيفيت توليد ( كالا يا خدمات ) ومشاركت همه اعضا سازمان مي تواند رضايت مشتري را جلب ومنافع ذينفعان را فراهم نموده ودر عين حال يادگيري فردي وسازماني را با تكيه بر خلاقيت ونوآوري تشويق وترويج كند.
در اين مقاله تلاش خواهد شد اصول ومباني مدل تعالي EFQM  ووظابف كاركردي هريك از اجزاي مدل توصيف و تشريح گردد .

ادامه مطلب را از اینجا دانلود کنید.


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه هفتم خرداد 1388 توسط منصور

 

بیوریتم یکی از جدیدترین موضوعها در حیطه شناسایی ارگونومی ذهن افراد است که با بررسی و شناخت از جنبه های فکری – جسمی – روحی مدیران می توانند در تقلیل حوادث طبیعی ناشی از کار روزمره و کاهش اشتباهات ظاهراً بدون دلیل بسیار مؤثر واقع شود.

با توجه به اینکه تا به حال تحقیقی جامع وکاربردی در رابطه با بیوریتم ما و ساعتهای درونی بدن به منظور افزایش ضریب اطمینان کار در مراکز تولیدی و خدماتی و همچنین افزایش بهره وری با تکیه بر اصول مهندسی فاکتورهای انسانی انجام نشده این مقاله به طور بسیار فشرده به شناساندن بیوریتم و تاریخچه و اهمیت آن و همچنین سابقه کارهای انجام شده در کشورهای صاحب علم و صنعت می پردازد و به این ترتیب قابلیت و کارکرد بیوریتم در زمینه موضوع مقاله را گوشزد می کند.


آرزوی همیشگی انسان این بوده که بتواند آینده خود را روشن تر دیده و پیش بینی کند از آغاز بشر، متوجه شده بود که بین زندگی وی و ستارگان ارتباطی وجود دارد و شغل پیش گویی نیز در نتیجه همین ارتباط بوجود آمد. انسان از معدود موجوداتی است که از ابتدا همواره سعی نموده که با شناخت موارد جبری طبیعت به آزادی بیشتری دست یابد کشف قوانین علمی ، وی را قادر به کنترل و استفاده از آنها و آزادی روز افزون نموده است. یکی از شاخه های علوم نیز شناختی است که انسان بعنوان یک مدیر از خود در زمینه های مختلف روانی، جسمی ، اجتماعی بدست آورده و به مدد آن خود را از بسیاری از بحرانها نجات می دهد.

نظریه بیوریتم روشی است که به شناخت تغییراتی منظم و متناوب در رفتار و توانایی های آدمی منجر می شود....

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دوشنبه پنجم اسفند 1387 توسط منصور


 
دانشمندان نظريه هايي راجع به دو نيمکره مغز دارند که نشان مي دهد عملکرد و روش فرمان دادن به بدن در هر يک متفاوت است. فکر مي کنيد شما راست مغز باشيد يا چپ مغز؟ پژوهش هاي اخير نشان مي دهد راست مغزها و چپ مغزها روش هاي متفاوتي در پردازش اطلاعات و واکنش به آنها دارند. بر همين اساس روش درس خواندن در هر يک از آنها نيز بايد متفاوت باشد.اين نظريه ها نشان مي دهد افراد راست مغز بيشتر با نيمکره هيجاني و شهودي راست هدايت مي شوند و چپ مغزها به روش منطقي و ترتيبي عکس العمل نشان مي دهند که نيمکره چپ مغز آن را هدايت مي کند. شخصيت هر فرد هم تا حد بالايي از روي نوع مغز او شکل مي گيرد و اين مساله تاثير چشمگيري روي مهارت هاي مطالعه، عادات انجام تکاليف و نمرات شخص دارد. مثلاً ممکن است بعضي دانش آموزان يا دانشجويان با يک نوع خاص از امتحان يا تکليف مشکل داشته باشند و مشکلشان هم هيچ ربطي به درس خواندن يا نخواندن نداشته باشد. بلکه موضوع فقط به نوع خاص مغز آنها برمي گردد. اگر بدانيد راست مغز هستيد يا چپ مغز مي توانيد روش هاي مطالعه مناسب خود را برگزينيد و برنامه ريزي درسي خود را براساس شخصيت و نوع مغزتان تنظيم کنيد تا نتيجه بهتري عايدتان شود.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و ششم دی 1387 توسط منصور
 

در برنامه ریزی توجه به چهار ضابطه  یا معیار ضروری است که عبارتند از:

1- وحدت (Unity) : اقدامات یک برنامه بگونه ای با یکدیگر هماهنگ شوند که یک واحد متشکل را بوجود آورند.

2- انعطاف (Flexibility):گروهی از فعالیت ها و اقدامات که باید بر اساس شرایط غیر قابل پیش بینی محیط تغییر کنند یا اینکه با آن تطابق یابند.
 
3-استمرار یا مداومت (Continuity):  فعالیت ها باید استمرار داشته باشند و دچار رکود و توقف نشوند.
 
4- دقت  (Precision): دقت در پیش بینی فعالیت ها و در وضعیت ها و همچنین دقت در طراحی اقدامات موجب کاهش ریسک و به اشتباه رفتن برنامه می شود. 
 
 
 انواع برنامه از دیدگاه گستره فعالیت و مدت زمان اجرا :
بلند مدت( بین 3 تا 10 سال )
 میان مدت( 1 تا 3 سال )
 کوتاه مدت(کمتر از یکسال )

 


نوشته شده در تاريخ جمعه دوم فروردین 1387 توسط منصور
 


 

 انگيزه
              انگيزه يكي از ويژگي هاي مدير موفق است كه حتي مي توان به عنوان يك  صفت شخصيتي از آن نام برد . وقتي تاريخچه زندگي مديران موفق بررسي مي شود ، همگي آنها داراي انگيزه هاي قوي براي مدير شدن بوده اند .
 مهارتهاي ارتباطي
          مدير زماني در امر مديريت موفق است كه قادر به سخنراني مفيد و  اثر بخش در اماكن عمومي و در بين زيردستانش باشد . رهبر يا مدير بايد قادر به برقراري ارتباط با سبك و شيوه خاص سازمان يا گروه بوده و پيام و منظور او مناسب با فهم و درك شنوندگان و حضار باشد . براي مثال كلمات پيچيده و تخصصي نمي تواند براي كاركناني كه داراي دانش تخصصي محدود هستند ، مفيد باشد . كاركنان آموزش ديده مي توانند منظور خاص مدير را درك بكنند ، اما زيردستاني كه داراي محدوديت در آموزش هاي رسمي هستند ، ممكن است منظور مدير را درك نكنند . در كل زبان مدير بايد متناسب با ويژگي ها ، معلومات و اطلاعات زيردستان باشد .
 استقامت
     از آنجايي كه تغييرات كوچك و بزرگ در باور ها و عقايد زيردستان به صورت تدريجي و با صرف وقت ايجاد مي‌شود مديري موفق است كه براي تلاش چندين ساله آماده و در اين راه داراي روحيه مقاومت و پشتكار بوده و از هيچ گونه تلاشي دريغ نكند و آماده رويارويي با ناكامي ها و شكست ها باشد .
 صبر و شكيبايي
      صبر ، شكيبايي و خودنظمي از صفات اصلي و اساسي مدير است . مدير هميشه بايد به خاطر داشته باشد كه گذشت زمان ، عنصري ضروري براي مديريت و اعمال تغييرات است . براي بسياري ازمديران جوان ، صبر و مقاومت بسيار دشوار است . آنها بايد آگاه باشند كه پذيرش عقايد جديد و تغيير در رفتار زيردستان زماني صورت ميگيرد كه زمان لازم براي تفكر در مورد تغييرات وجود داشته باشد .

 ذكاوت و زيركي
         يك مدير موفق ، مديري است كه نسبت به نيازها و خواسته هاي زيردستانش آگاهي دارد . آگاه بودن از خواسته هاي زير دستان و تأمين آنها عامل موثري در گسترش اعتماد آنان به مدير است ، مدير باهوش و با ذكاوت ، مديري است كه بتواند به طور دقيق وضعيت خلقي زيردستان را تشخيص داده و به رفع ناراحتي ها و مشكلات روحي آنها بپردازد . توانايي گوش دادن از مهارت هاي ضروري يك مدير خوب و موفق است . مدير بايد با زيردستان تماس داشته و در جريان مشكلات و ناراحتي هاي آنان باشد .
 راستي و صداقت
مدير نياز به اصل صداقت و اطمينان در برخورد با زيردستانش دارد .  زيردستان اغلب از مديري اطاعت مي‌كنند كه صادق و قابل اطمينان باشد . پذيرا بودن و خلوص دو ويژگي هستند كه اغلب زيردستان از آن تقدير مي‌كنند و دوست دارند كه مدير آنان داراي اين دو ويژگي باشد ، راستي و صداقت مدير باعث گسترش روابط زيردستان باوي و حرف شنوي آنها و در نتيجه مديريت اثر بخش مي شود
 تشويق و پاداش دادن
        همه افراد دوست دارند به خاطر كارهايي كه براي سازمان انجام مي دهند از  آنها قدرداني و تعريف شود . مديري موفق است كه بتواند به موقع و به طرز مناسبي كليه كاركنان تحت امرش را كه به گونه اي مفيد و اثر بخش براي سازمان كار مي كنند ، مورد تشويق قرار دهد ، حتي تشويق كلامي و در اين راه رعايت عدل و انصاف را نيز بكند .
 مردم سالاري
         مديران بايد از خود زيردستان ، با آنها و براي آنها باشند . تنها دليل مديريت بايد منافع زيردستان باشد . مدير بايد به منافع زيردستان احترام بگذارد و تمام تلاش خود را صرف ارضاء و تأمين نيازهاي آنها نمايد . نگرش منفي و سوء ظن زيردستان نسبت به مدير زماني شكل مي گيرد كه مدير نسبت به خواسته ها و منافع آنان بي اعتنا و به فكر تأمين منافع خودش باشد . بايد تمام نيازهاي يك مدير ارضاء شده باشد تا وي در راه تأمين منافع زيردستانش از هيچ گونه كوششي دريغ نكند .
 قدرت پيش بيني
         مدير موفق ، مديري است كه در تعيين احتمالات ، واقع بين باشد   مدير بايد هنر درك امكانات و احتمالات را داشته باشد . بايد از خصوصيات ، توانايي ها ، امكانات ، ميزان حمايت زيردستان و سازمان مربوطه ، نقاط ضعف و قوت خود و احتمال موفقيت برنامه هاي طراحي شده اطلاع كامل داشته باشد . در نهايت مدير بايد آشنايي كامل با قوانين احتمالات داشته باشد . قدرت پيش بيني ارزش زيادي براي يك مدير دارد .

 عملگرا بودن
               مدير زماني موفق است كه در اجراي تصميماتش راسخ باشد و آنها را به منصه ظهور برساند . مدير بايد آمادگي رويارويي با ناكامي ها ، كارشكني ها و انتقادات درست و نادرست را در راه اجراي تصميماتش داشته و در اين راه از هيچ گونه كوششي دريغ نكند .
 پيشرو بودن
         مدير موفق ، زيردستانش را به جلو حركت مي دهد . در مديريت ، ارتباطات و تركيب راهبردهاي جديد مهم هستند . مدير پيشرو ، اسباب و امكانات لازم را براي پيشرفت سازمان و زيردستان فراهم مي كند .
 تفويض قدرت
        گاهي اوقات حتي بهترين مديران نمي‌توانند به تنهايي از عهده شغل مديريت برآيند ، آنها نياز به ترغيب زيردستان براي انجام كارهاي سازمان دارند . آنها بايد به زيردستان اعتماد كنند و قادر به تفويض مسئوليت ها بين آنها باشند . ويژگي مشترك در تمام مديران موفق توانايي آنها در كار گروهي و پيوند با زيردستاني است كه قادر به همكاري در جهت اداره بهينه سازمان هستند .
 جذابيت
         معمولاً زيردستان ، مدير را به عنوان شخصي مي‌شناسند  كه جلوتر از زمان خود حركت مي كند ، جذبه نقش اساسي در اين برداشت دارد . مدير جذاب توانايي بيشتري در هدايت زيردستان و ترغيب آنان در انجام وظايف محوله دارد .
 همدلي
         درك دنيا از ديدگاه زيردستان از صفات اصلي مديران موفق است . بدون همدلي ، مدير نمي‌تواند اعتماد زيردستان را نسبت به خود جلب كند ، و بدون اعتماد زيردستان ، مدير قادر به هدايت موفق سازمان نيست .
 آگاهي و شهود
         تغييرات سريع در دنياي امروز باعث مي‌شود كه مدير براي اتخاذ تصميمات صحييح و مناسب در زمينه هاي مختلف ، آگاهي زيادي داشته باشد . بنابراين مديران موفق ، افرادي آگاه و مطلع در زمينه هاي مختلف هستند . استدلال و منطق نمي‌تواند در هر موقعيتي به مدير كمك كند به همين دليل بيشتر مديران موفق ، به ارزش شهود و ادراك خود در فرايند تصميم گيري واقف هستند .
 انرژي بالا
         ساعات كاري طولاني و سفرهاي زياد دو شرط لازم و اساسي مديريت به شمار مي‌آيند . داشتن هوشياري و تمركز  ،  موانع عمده اي هستند كه هر مدير  با آنان مواجه خواهد شد . داشتن روحيه ، انرژي ، نيروي زياد و نشاط از ويژگي هاي اصلي مدير موفق و كارآمد است .
 دقيق بودن
   مديران موفق در تعاملات اجتماعي ، افرادي دقيق و ريزبين بوده و داراي شهرت و ثبات در روابط اجتماعي هستند و در نتيجه تمايل به آگاهي اجتماعي دارند . مديران موفق در پيش بيني ها ، تصميم گيري ها و انجام وظايفشان خيلي دقيق هستند .
 اعتماد به نفس
   يكي ديگر از ويژگي هاي شخصيتي مشترك مديران موفق ، اعتماد به نفس و انعطاف پذيري آنان است . نياز خيلي كمي به تأييد ديگران دارند ، آنها كلاً افرادي مطمئن و فاقد احساس گناه بوده و معمولاً تحت تأثير اشتباهات و شكست هاي گذشته قرار نمي‌گيرند .
 شهامت اجتماعي
    يكي از ويژگي شخصيتي مديران موفق ، تمايل آنها به پذيرش خطرات خود انگيخته است . آنها معمولاً از نظر اجتماعي افراد جسور ، منطقي ، مسئوليت پذير و داراي ثبات هيجاني مي‌باشند .
 وظيفه شناسي
  مديران موفق افرادي وظيفه شناس و داراي وجدان كاري قوي هستند . معمولاً آنها در سطح بالايي از برتري ، پاكدامني ، خودنظمي و ميل دروني براي انجام وظايف به نحو احسن ، قرار دارند .
 اشتياق
    مديران موفق افرادي فعال و پر تلاش هستند ، آنها در اغلب موارد ، تغييرات و مسائل پيش آمده را با آغوش باز مي‌پذيرند . آنها ، افرادي تيز بين و هوشيار و در اغلب موارد در جست و جوي روش هاي جديد براي انجام امور بر مي آيند .
 تسلط
    مدير بايد فردي قاطع ، جسور و مسلط بوده و در شيوه هاي تفكر و نگرش نسبت به ديگران راسخ و مصمم باشد .
 ثبات هيجاني
  يك مدير خوب بايد قادر به تحمل ناكامي و فشار رواني باشد . بنابراين او بايد بلوغ فكري و قدرت سازگاري مناسب را براي كنار آمدن با مشكلات پيش آمده داشته باشد . 


 

گردآورنده :مهندس درخشان - شركت ساختماني مهيار

 



 


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه هفدهم خرداد 1386 توسط منصور
 

1. شما يك انسان كاملاً خوب هستيد . افكار منفي كه درباره خود داريد ، واقعيت ندارند.
2. مدام به هدف هاي خود فكر كنيد.
3. روي كاغذ آوردن هدف ها و برنامه هاي عملي رسيدن به آنها ، سريع تراز هر عامل ديگري مي تواند در شما اعتماد به نفس ايجاد كند.
4. به خودتان ايمان داشته باشيد . تنها ، نبض اين كلام استوار مي تواند تمام توانتان را به تپش درآورد.
5. آنهايي كه اعتماد به نفس دارند در مورد آنچه خواهان آن هستند فكر و صحبت مي كنند و به همين دليل آن را به دست مي آورند.
6. اعتماد به نفس در دنياي بيرون با زندگي شرافتمندانه در دنياي درون آغاز مي شود.
7. با وضوح كامل براي خود مشخص كنيد كه چه كسي هستيد و به چه چيزي پايبنديد. از سازشكاري بپرهيزيد.
8. هنگامي آرامش و اعتماد به نفس را تجربه خواهيد كرد كه بدانيد كار درست را انجام مي دهيد، صرف نظر از اين كه به چه قيمتي تمام مي شود.
9. هنگامي كه مطمئن هستيد هماهنگ با والاترين ارزشهايتان زندگي مي كنيد، اعتماد به نفستان افزايش پيدا مي كند.
10. پويايي و بازدهي انسان هايي كه داراي ارزش ها و اصول مكتوب هستند ، بيش از انسان هايي است كه فاقد آن هستند .
11. با نگاه كردن به رفتارتان ، بخصوص هنگامي كه تحت فشارهستيد ، هميشه مي توانيد ارزش هاي واقعي خود را بشناسيد.
12. يك ديد روشن كه به وسيله يك برنامه ريزي دقيق پشتيباني شود در شما احساس اعتماد به نفس و قدرت دروني بسيار زيادي ايجاد مي كند.
13. تنها معياري كه نشان مي دهد تا چه حد چيزي را باور داريد اين است كه تا چه اندازه با ثبات قدم به آن مي پردازيد.
14. انسان هايي كه اعتماد به نفس دارند كاملاً مي دانند كه هستند و به چه اعتقاد دارند.
15. اصول زير بنايي و پايداري را كه به آنها معتقديد مشخص كنيد و اراده كنيد كه مطابق با آنها زندگي كنيد.

منبع : http://tebyan.net


نوشته شده در تاريخ جمعه چهاردهم اردیبهشت 1386 توسط منصور
 


1) وقتي كاركنان، خوب كار مي‌كنند، مديران اصلاً توجه نمي‌كنند، ولي در صورت خطا، آنها را سرزنش و بعضاً تنبيه مي‌كنند.

2) مديران ناكارآمد، واقعيت‌ها را براي كاركنان بازگو نمي‌كنند. آنها در حالي كه اخبار خوشايند را بزك كرده و به شكل بزرگنمايي شده به كاركنان خود نشان مي‌دهند، سعي مي‌كنند اخبار ناگوار را كوچك يا پنهان كنند.

3) ارزيابي عملكرد افراد را عموماً براساس عملكرد انفرادي آنان محاسبه مي‌كنند، ولي براي سينرژي و فرهنگ توان افزايي و هم افزايي ارزشي قائل نيستند.

4) با افراد باكاركرد ناچيز و كاركرد برجسته، يكسان برخورد مي‌كنند. اين برخورد باعث مي‌شود كاركناني با موقعيت اول هميشه در حال تمسخر و پوزخند و كاركناني با موقعيت دوم، هميشه بي‌انگيزه باشند.

5) با اجراي سياست تفرقه ‌بينداز و حكومت كن، بر تيرگي روابط افراد سازمان دامن مي‌ز‌نند.

6) كارهاي كوچك را به آدم‌هاي بزرگ و شايسته و كارهاي بزرگ را به آدم‌هاي نالايق مي‌سپارند.

7) با ديكته كردن قدم به قدم فعاليت‌ها، ابتكار عمل و خلاقيت را از كاركنانشان سلب مي‌كنند.

8) با عدم انعطاف‌پذيري و عدم استقبال از انتقادات با روي باز، شجاعت و جسارت در نظريات و بيان عقايد را از كاركنان سلب مي‌كنند.

9) به دليل عدم تشخيص فرصت‌ها و تهديدها،‌ از انجام به موقع و حركت‌هاي توام با ريسك معذور است.

10) نداشتن برنامه ريزي استراتژيك و چشم‌اندازهاي لازم، سبب ناتواني در برداشتن موانع از سر راه و در نتيجه بزرگ شدن مشكلات مي‌شود.

نويسنده مهشيد باستاني پورمقدم
 منبع روزنامه همشهري، شنبه 25 شهريور 1385، سال چهاردهم، شماره 4085، ص 21.
 


نوشته شده در تاريخ یکشنبه هشتم بهمن 1385 توسط منصور
 

امروزه تغيير مهم ترين عامل موثر در مديريت كسب و كار موفق محسوب مي شود. سازمان ها و افراد شاغل در آنها بايدنگرش مثبتي نسبت به مساله تغيير داشته باشند تا از اين طريق توان رقابتي خود در بازارهاي تهاجمي امروزي را حفظ كنند. عدم توجه به يك روند در حال تغيير ممكن است بسيار پرهزينه باشد. اين مقاله به مديران مي آموزد كه براي بقاي خود چگونه همواره يك گام از رقبا جلوتر باشند، روند تغييرات را تعيين كنند، و رهبري يك پروژه تغيير را بر عهده بگيرند.
اين مقاله در قالب100 نكته كليدي طراحي شده و به مديران توصيه مي شود علاوه بر مطالعه دقيق به آن عمل كنند...

 



ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ